ARTA


inperspectiva.roDan Teodorescu- Profesor Taiko

Nu exista o concurenta intr-un grup de Taiko; fiecare tinde spre perfectiune

 

 

 

Despre Dan Teodorescu

Ceea ce fac in cadrul clubului de Taiko reprezinta o extensie a profesiei de baza, percutionist – solist instrumentist, al Orchestrei Nationale Radio.

M-a atras muzica de mic, de la cinci ani am inceput cu pianul si mai tarziu am schimbat cu percutia. Prin intermediul acestui instrument am ajuns in Japonia, in cadrul unui turneu cu Orchestra Nationala Radio, pentru aproximativ trei saptamani, apoi am revenit pentru o perioada mai lunga si am avut ocazia sa ma inscriu intr-un grup de Taiko. Initial, m-a  atras la Taiko legatura intre percutie si Taiko, dar mai apoi atractia a venit tocmai, din diferenta dintre cele doua.

 

 

Ce este Taiko?

Taiko in limba japoneza inseamna toba. Termenul “Taiko” a fost imprumutat in toate limbile pentru a reprezenta acest tip de toba. La inceput Taiko era folosit pe campurile de batalie, pe vasele de lupta ale japonezilor. Cu ajutorul Taiko-ului, cei care vasleau puteau tine cadenta. Mai tarziu, Taiko a devenit  un instrument artistic. In orase s-au infiintat scoli speciale de Taiko si a aparut credinta precum ca Taiko aduce un spirit bun comunitatii respective.

Taiko este mai mult decat o practica muzicala, necesita concentrare, liniste interioara, dar si antrenament fizic si disciplina. Se studiaza diferite tehnici de interpretare, de abordare a instrumentului,  pozitia picioarelor si a corpului,  rezistenta pana la finele actului artistic.

 

 

inperspectiva.ro

Despre instrument

Inca din  trecut tobele aveau marimi diferite pentru diferite tipuri de activitati in care erau folosite. O toba foarte mare (O-daiko) era folosita pentru a sustine ritmul principal, sau, ca parte solistica, avand un sunet mai puternic. In salile mici de palat se foloseau tobele mai mici. Mai multe tobe puteau fi intrebuintate de catre un singur instrumentist, sau de un grup.Unele Taiko sunt acordate permanent, iar altele se acordeaza inaintea inceperii actului artistic printr-un sistem de sfori si se dezacordeaza la sfarsit. Fiecare toba are o personalitate a ei.

Betele sunt de mai multe marimi si se numesc bachi.

Exista o intreaga lista de reguli in ceea ce priveste folosirea betelor, a tobelor, a stativelor. Totul se desfasoara intr-o ordine bine stabilita, respectand instrumentul, sala de studiu (DOJO), colegii si nu in ultimul rand, Sensei-ul.  Orice manevra, ajustare, se realizeaza cu ajutorul mainilor. Bachi trebuie intotdeauna asezate cu grija, in liniste.

La Taiko pot canta una sau  mai multe persoane. Poate fi interpretata de un grup, pe rand sau de un grup, in acelasi timp.Tine de partituri, de fiecare cantec in parte. Cantecele sunt scrise in general de profesorii de Taiko, de Sensei. Mai exista cantecele populare vechi cantate la Taiko care se tot prelucreaza. Versiunea fiecarui grup este diferita de original. Exact cum se intampla cu muzica populara in general. Poti adauga un flaut , adica un shakuhachi, poti adauga un shamisen, dar in principal ramane aceeasi baza a melodiei.

 

 

Taiko in cultura japoneza

Cultura japoneza are legatura cu Taiko prin insasi folosirea ei in cadrul comunitatii. Are legatura cu spiritul, are legatura cu ceea ce creaza ca stare muzica cantata la Taiko. Intotdeauna aduce un spirit pozitiv, un spirit de bunastare,  indiferent de cat de greu ar fi de interpretat la Taiko si care ar fi pozitia cea mai grea de sustinut. Nu o sa vedem niciun instrumentist cantand la Taiko suparat sau aratandu-si durerea pe care o are. Totdeauna totul este cu zambetul pe buze, sunt strigate de bucurie intr-un act artistic Taiko. Adesea, Taiko apare in puneri in scena complexe, alaturi de alte instrumente muzicale traditionale japoneze precum shakuhachi (flaut japonez), shamisen (instrument cu coarde), alaturi de cantareti, actori, dansatori. In trecut, Taiko era folosit pentru a sustine spiritual de lupta si de supravietuire al japonezilor. O poveste auzita recent de la un Sensei din Japonia spunea ca intr-un orasel, in urma unui cutremur ,un grup de Taiko a cantat fara oprire, pana la epuizare. In momentul in care unul dintre ei cadea, venea un altul si prelua ritmul si o tineau asa zi si noapte pentru a nu pierde spiritul orasului.

 

 

Unde se foloseste taiko in Japonia?

Acum se folosesc in Japonia la festivitati, la concerte, in general in aer liber.  Ca sa se poata folosi in interior ar trebui sa fie o sala mare ca sa sustina un sunet  puternic a unui grup de Taiko. De exemplu, in Japonia, exista festivaluri special organizate pentru anumite Taiko-uri , cum sunt O-daiko-urile, cu diagonala  fetei tobei de peste trei metri.  Special pentru acea toba este facut un festival de trei-cinci zile in care toti vin si isi arata indemanarea sau canta momentele solo, ori impreuna cu alte tipuri de Taiko se organizeaza concerte.

 

inperspectiva.ro

 

Despre scoala de Taiko in Romania si in strainatate

In Europa si in America, exista scoli cu traditie. Ceea ce incerc eu sa fac in Romania este un proiect de pionierat. Am descoperit la Centrul de Studii Romano-Japoneze oameni minunati, deschisi catre initiativa mea. Coordonatorul Centrului de Studii Romano-Japoneze, Serban Georgescu, a fost primul care m-a sustinut si m-a incurajat. Asa s-a infiintat clasa de Taiko. Studentii care vin aici sunt motivati si pasionati, accepta regulile de la inceput si incearca permanent sa isi invinga limitele.

De curand, am avut ocazia sa particip la un Master Class, la Dublin, la cursurile de pregatire a profesorilor de Taiko sustinute de Art Lee. Am invatat ce trebuie sa cunosc in relatie cu  atitudinea studentului, ce trebuie sa astept de la el, cum sa-l fac sa-si depaseasca limitele. In tot ce tine de Japonia, ierarhia este foarte importanta. Un profesor nu este profesor in fata altui profesor. Exista un singur profesor acolo, restul sunt cei care ajuta si elevi avansati si elevi incepatori. Am invatat sa imi inving limitele pentru a putea sa determin studentul sa le invinga pe ale lui.

In Japonia si in Dublin mi-a placut in primul rand starea de la cursuri. Este o stare foarte linistita. Nu se discuta, nu se contrazice, nu se intrerupe profesorul. Totul este foarte calm, la finalul unei ore imi dadeam seama ca am acumulat mai mult decat daca ar fi fost o zarva de tip europeana intr-o clasa de tobe, sau de percutie. In clasa, profesorul il ajuta pe fiecare elev in parte. Nu exista o concurenta intr-un grup de Taiko. Fiecare tinde spre perfectiune.

In Romania urmaresc sa extind scoala de Taiko, mi-as dori ca oamenii sa descopere ca acest curs este mai mult decat cunoasterea unui instrument muzical.Este vorba despre dezvoltarea simtului ritmic, antrenarea corpului si a spiritului, cunoasterea a ceea ce japonezii stiu de foarte mult timp si i-a ajutat sa ajunga acolo unde sunt.


inperspectiva.ro

inperspectiva.ro


inperspectiva.ro